Egészséges(ebb) túrós batyu


Ha péksüti, akkor Limara. Az ő szakácskönyvéből tanultam meg ilyesmiket sütni, és még soha nem csalódtam benne, pedig nem profi szakács, "csak" egy háziasszony, aki annyira beleszerelmesedett a kenyerek és a péksütik világába, hogy az évek során mindent megtanult róluk, és a remek kis blogjának köszönhetően az internet népe (így köztük én is) is tudomást szerzett munkásságáról, mára pedig a saját műfajában igazi szaktekintély lett. Évek óta az ő útmutatása alapján készítem a túrós batyut, most is csak annyit változtattam rajta, hogy a sima lisztet tönköly fehér lisztre cseréltem, így egy picit egészségesebb lett a végeredmény, de ugyanolyan finom, mint mindig. Egyszerű, de nagyszerű reggeli/vacsora, amelynek a receptje a Limara péksége című, egyik kedvenc szakácskönyvemből származik, aki meg akarja tanulni az alapokat a kenyér és péksütikről, mindenképpen szerezze be magának!



Hozzávalók:


Tésztához:



  • 60 dkg (tönköly fehér) liszt

  • 3 ek cukor / sorbit / édesítőszer

  • 2,5 dkg élesztő

  • 3,2 dl langyos tej

  • 1 tk só

  • 1 tojás

  • 8 dkg olvasztott vaj


Töltelékhez:



  • 50 dkg túró

  • 2 ek búzadara

  • 4 ek cukor

  • 1 cs vaníliás cukor

  • 1 citrom reszelt héja (nem volt itthon, úgyhogy 1 tk citromlével helyettesítettem)

  • 2 tojás

  • 1 csipet só

  • 10 dkg mazsola (mi nem szeretjük, ezért kihagytam)


Tetejére:



  • 1 db tojás


Elkészítés:


1 dl langyos tejbe beleteszünk 1 tk cukrot (vagy annak megfelelő akármilyen édesítőszert), belemorzsoljuk az élesztőt, és hagyjuk felfutni. Egy nagyobb tálba tesszük a lisztet (stréberek át is szitálhatják, én túl lusta vagyok ehhez), mehet hozzá a só és a cukor, összekeverjük, beleütjük a tojást, hozzáadjuk az élesztős tejet és a maradék 2,2 dl tejet. Ruhaujj felgyűr, hozzávalókat jól összedolgoz, olvasztott vajat hozzáad (ha kell, még lisztet is), és begyúrja a tésztát (akkor jó, ha repedésmentes a cucc). Tiszta konyharuhával letakar, 45 perc alatt duplára keleszt.


A töltelékhez egy nagyobb tálba tesszük a túrót, áttörjük, hozzáadjuk a búzadarát, a cukrot, a vaníliás cukrot, a reszelt citromhéjat (citromlevet), és a tojások sárgáját, jól összekeverjük. Egy kisebb tálban kemény habot verünk a tojások fehérjéből egy csipet sóval, és óvatosan hozzáforgatjuk a töltelékhez.


A tésztát lisztezett felületen ujjnyi vastagra nyújtjuk, késsel vagy pizzavágóval téglalapokat vágunk belőle. Mindegyik közepére teszünk egy evőkanál tölteléket. És most jön a fondorlat: a négyzetek sarkait középen, a töltelék fölött összefogjuk, csavarunk egyet rajtuk és voilá, készen is van a batyu (leírni persze könnyű, de nekem is évekbe telt, amíg ráállt a kezem a technikára, szóval türelem, a család akkor is meg fogja enni a finomságot, ha nem lesz kimondottan batyu formája). Sütőpapírral bélelt tepsire sorakoztatjuk őkelméket, tiszta konyharuhával letakarjuk, 20 percig hagyjuk még őket pihizni, a tetejüket megkenjük a felvert tojással, aztán mehetnek is a 180 fokra előmelegített sütőbe, ahol kb. 20 perc alatt készre sütjük őket (tűpróba!). Hatalmas önmérsékletről tanúbizonyságot téve megvárjuk, amíg langyosra hűl, aztán kedvünk szerint megszórhatjuk porcukorral és már habzsolhatjuk is őket. Vigyázat, gyorsan fogy!



Jó étvágyat!

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Tarka bácsi

Cukormentes rumos sport szelet

Ferdinánd tekercs