Húsvéti hatfonatos kalács


Ma reggel úgy ébredtem, hogy hatfonatos kalácsot akarok sütni. Nem mintha nem lenne mit ennünk (térdig járunk a sütiben), de húsvétra mégiscsak illik összedobni egy kalácsot, és ezúttal egy igazi klasszikust szerettem volna, semmi kreatívkodás, "csak" egy amolyan igazi békebeli foszlós darab, természetesen kizárólag Limarától, hiszen péksütiben vele nem lehet tévedni. A recept miatt nem is aggódtam (a nálam alapdarabnak számító szakácskönyvében tudtam, hogy benne van), de azért a hatfonatnak utána kellett néznem a neten (reggel hatkor, ahogyan azt kell). Mit mondjak, elsőre, másodjára és harmadjára is lesápadtam, mert egyszerűen nem értettem a technikát, de nem hátráltam meg, ha nekem hatfonatos kell, akkor az is lesz. Így is történt, végül az lett a megoldás, hogy szó szerint kikockázva ment a video, miközben apukám barátnőjével ketten próbáltuk követni a mozdulatokat. Aztán egy ponton rájöttünk, hogy azért nem haladunk, mert fordítva nézzük a lejátszót, miután korrigáltuk a hibát (és jót vigyorogtunk saját magunkon), rájöttünk, hogy nem is olyan nehéz ez, csak rá kell jönni a logikára. Hát, így történt, hogy megszületett ez a gyönyörű, és fantasztikus foszlós kalács, szerelem van a köbön, mától ő lett az etalon nálunk.



Hozzávalók:



  • 1 dl tej

  • 6 dkg cukor

  • 2 dkg élesztő

  • 50 dkg liszt

  •  1 kk só

  • 1 tojás

  • 1 tojássárgája

  • 2 dl habtejszín (30%-os)


Tetejére:



  • 1 egész tojás


Elkészítés:


A tejet mikróban meglangyosítjuk, hozzáadunk 1 tk cukrot, belemorzsoljuk az élesztőt, felfuttatjuk.


Egy tálba tesszük a lisztet, hozzákeverjük a sót. Mehet hozzá a maradék cukor, a tojás, a tojássárgája, a tejszín és az élesztős tej. Ruhaujj felgyűr, tésztát bedagaszt, tiszta konyharuha, 45 perc kelesztés.


A megkelt tésztát lisztezett felületre borítjuk, annyi részre osztjuk, ahány szálból fonni szeretnénk (ez nálam ugye most 6 darab volt, de hárommal sem fogunk szégyent vallani). A darabokat begombócoljuk, majd letakarjuk és 10 percig pihentetjük.


Ezután jön a mumus rész: a fonás. Nem kell megijedni, netről simán le lehet lesni a fortélyokat, ha nekem sikerült, mindenki másnak is fog. A lényeg az, hogy a gombócokból rudat sodrunk, összefogjuk a végüket, és szépen összefonjuk őket.


A kalácsot sütőpapírral borított tepsibe vagy vajjal kikent sütőtálba tesszük, megkenjük felvert tojással és 30 percig kelesztjük. Aztán már csak annyi a dolgunk, hogy még egyszer megkenjük tojással, hogy szép fényes legyen a felülete, betoljuk a 180 fokra előmelegített sütőbe, ahol kb. 40 perc alatt készre sütjük (tűpróba!). Kihűtjük, szeleteljük, irigyeljük magunkat. Igazi hétköznapi csoda ez a finom foszlós kalács!



Jó étvágyat!

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Tarka bácsi

Cukormentes rumos sport szelet

Ferdinánd tekercs